Viden om spil
Find viden om spil i form af artikler, kommentarer og analyser fra stemmer og producenter inden for spilbranchen i Danmark og udlandet.
Debat om spil
Spil & Digitale Medier: Et nyt Spilinstitut skal fokusere på Danmarks kulturelle identitet
Det kommende spilinstitut har en central rolle i at fremme kendskab og udbredelse af danske spil i Danmark og sikre, at den kunstneriske integritet forbliver i danske hænder. Dette kræver imidlertid betydelige ressourcer og en stærk kulturpolitisk strategi, skriver Simon Løvind.
Altinget Kultur, 22. marts 2024
Skærmdebatten flimrede i sort-hvid sidste år. I 2024 skal nuancerne have plads
Flere aktører har fået det til at se ud som om, der kun findes to positioner: For eller imod skærm. Mit ønske for 2024 er, at man fra politisk hold vrister sig fri af forestillinger om snuptagsløsninger, skriver lektor Stine Liv Johansen.
Altinget Kultur, 10. januar 2024
digital-børnemagt.nu
Digital-børnemagt.nu er en platform dedikeret til at udforske og styrke børns digitale empowerment. Her tilbydes ressourcer, værktøjer og information til at støtte børns sunde og kompetente brug af digitale medier.
SDU, sidst opdateret 9. april 2024
Should children’s entertainment be tweaked to reflect today’s norms?
Children’s entertainment always embodies local values.
The Washington Post, 11. april 2023
Medierådet: Bedre børnebeskyttelse i gaming er en nødvendighed – og det haster
Vi skal forholde os til de samme udfordringer, når vi taler børnebeskyttelse i gaming, som når vi taler børnebeskyttelse på sociale medier. Nemlig datahøst, fastholdelsesmekanismer og uegnet indhold.
Jyllands-Posten, 21. september 2024
Medierådet: Sådan bliver digitale spil etisk forsvarlige
Medierådet for Børn og Unge lancerer nu et sæt etiske retningslinjer, som digitale spiltjenester skal overholde, hvis de vil tage ordentligt hensyn til børns rettigheder.
Medierådet for Børn og Unge, 1. oktober 2024
fakta om spil
Børns spillevaner 2023
DR, Det Danske Filminstitut og Medierådet for Børn og Unge er gået sammen om at undersøge digitale spillevaner hos børn i alderen 1-15 år. I denne rapport deles de mest væsentlige resultater og indsigter fra undersøgelsen.
DR, Det Danske Filminstitut og Medierådet for Børn og Unge, marts 2024
Digitale spils betydning
Analysen undersøger den betydning, digitale spil har, herunder deres økonomiske, kulturelle og samfundsmæssige indflydelse, samt tendenser og udfordringer i spilindustrien.
Producentforeningen, oktober 2023
FORELDRE OG MEDIER 2020 – En kartlegging av foreldres erfaringer med 1–17-åringers digitale medievaner
Rapporten dykker ned i forældres oplevelser med børnenes digitale mediebrug og udforsker deres perspektiver, udfordringer og erfaringer med denne moderne virkelighed.
Medietilsynet, oktober 2020
Småbarn og medier 2020 – Foreldres erfaringer med 1–5-åringers medievaner
Rapporten ‘Småbarn og medier 2020’ dykker ned i forældres oplevelser med 1-5-åriges digitale medievaner og analyserer deres bekymringer, strategier og holdninger til dette komplekse emne.
Medietilsynet, februar 2021
Games for kids in Scandinavia: A market analysis of challenges and opportunities
Denne analyse dykker ned i børnespilmarkedet i Skandinavien, undersøger udfordringer og muligheder samt trends og potentiale for vækst inden for denne sektor.
Producentforeningen, september 2021
Games for kids in Scandinavia: A market analysis of challenges and opportunities
Denne analyse dykker ned i børnespilmarkedet i Skandinavien, undersøger udfordringer og muligheder samt trends og potentiale for vækst inden for denne sektor.
Producentforeningen, september 2021
Hvordan forholder 4- til 7-åringer seg til dataspill?
NFI lanserer ny rapport om forhold til dataspill. Den viser blant annet at mobilen er favoritten, og at barn vil spille uten hjelp av voksne.
Norsk Filminstitutt, 11. september 2024
De etiske retningslinjer for spiltjenester
Medierådet for Børn og Unge, oktober 2024